tirsdag den 28. januar 2014

Status på graviditeten: uge 35+0


Jeg tænkte, at det var på tide med en lille update på graviditeten. Nu er der kun 5 uger til termin, og det er simpelthen så vildt, at jeg er kommet så langt, synes jeg. Tænk at jeg for knap to måneder siden var indlagt og lå med vehæmmende medicin i drop. Ingen vidste, hvornår babyen ville melde sin ankomst, men heldigvis gik det hele i sig selv efter indlæggelsen, og graviditeten har forløbet helt normalt lige siden. Jeg har stadig en del plukkeveer, men det har jeg lært at leve med :)

Igår startede vi til fødselsforberedelse på Skejby sygehus. Et forløb på 4x2 timer, som primært handler om fødslen, amning og livet som nybagte forældre. Både Henrik og jeg var positivt overraskede over programmet igår, som forløb i form af en slags forelæsning med lidt snak hist og her. Vi havde nok begge to (men især Henrik) frygtet noget med en rundkreds og åndedragsøvelser, men sådan var det slet ikke. Så det kan jeg helt sikkert anbefale for den kommende mor og far, hvis man er i tvivl om hvorvidt man skal deltage eller ej.

I forhold til babyen går det hele som det skal. Vi var til jordemoder i fredags og fik vurderet vores baby til at veje ca. 2500 g, hvilket er helt efter kurven. Han har lagt sig godt til rette med hovedet ned i bækkenet og numsen og fødderne oppe under mine ribben. Det er simpelthen så hyggeligt, når man lige sætter hånden på maven og kan mærke de små fødder. Det er helt utroligt, hvor tydeligt man kan mærke, at det er fødder, og når han giver et par spark er man i hvert fald slet ikke i tvivl. Numsen kan man se helt tydeligt, når maven spænder op i en plukkeve. Så bliver maven HELT skæv og numsen stritter lige ud i vejret, det ser SÅ skørt (men sødt) ud. Så får man rigtig en idé om hvor stor (eller lille) han er.

Jeg kan godt mærke, at jeg er begyndt at glæde mig helt enormt til at jeg skal føde. Jeg er på ingen måde nervøs for hvad der skal ske, men selvfølgelig er jeg spændt på hvordan min krop vil klare fødslen, hvor lang tid det kommer til at tage, og ikke mindst hvordan min psyke vil reagere på sådan en smerteoplevelse. Henrik og jeg har efterhånden fået installeret os godt herhjemme med puslebord, babyseng, kasser på væggen, kommode osv. Der er faktisk ved at være klar til den lille ankommer. Dog mangler vi et par "småting" såsom babyalarm og badekar. Jeg mangler desuden at få det store overblik - gad vide om det nogensinde kommer?! Jeg skal bl.a. have vasket alt babytøjet, have besluttet hvilket babytøj, der skal med på sygehuset, have sorteret alt tøjet i de rigtige skuffer/kurve, have skrevet op hvad vi ønsker os, have købt bleer, og ikke mindst have gjort mig selv klar til fødslen. Jeg skal have pakket den famøse "sygehus-taske" og have købt en løs skjorte jeg kan føde i. Der er helt sikkert mange flere ting jeg mangler, men jeg håber jeg når det i løbet af de næste par uger.

Kender I forresten nogle gode pakkelister til "sygehus-tasken"? Jeg har selv fundet denne på bloggen "It's fashion, Baby". Jeg synes den ser rigtig god og detaljeret ud, så hvis ikke I kender en bedre, bliver det nok denne jeg pakker min taske efter :)

3 kommentarer:

  1. Jeg pakker babys taske når jeg er 37+0 og min egen ved jeg ikke helt :) Bruger jo de ting der skal i.. Sidst havde jeg ca det her med, og det var rigeligt. Kom ikke ud af sygehus tøjet inden vi skulle hjem ;)

    Føde taske:
    Vandrejournal
    Medicin
    Linser
    Proviant
    Kamera + oplader
    Mobil + oplader
    Pung
    Joggingbukser
    Undertøj
    Ammebh
    Ammeindlæg
    Toppe
    Cardigan
    Toiletgrej (tandbørste, Tandpasta, shampoo, børste osv.)
    Sæt tøj til lillebror
    Pippi køredragt
    Mary svøb
    Sut
    Stofbleer

    www.blueeyedflower.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for dit svar, Henriette. Det er super godt med noget inspiration :) Og ja, ens egen taske kan man nok ikke pakke før til allersidst, men hvis man så har en liste over hvad der skal i den, bliver det da lidt nemmere at overskue, når veerne melder sin ankomst :)

      Slet
  2. Ja lige præcis.. Plus det er nemmere for manden, hvis han ender med at skulle pakke den :)

    SvarSlet