mandag den 16. juni 2014

Nyuddannet


Netop i disse uger bliver alle mine medstuderende færdiguddannede fra Aarhus Tandlægeskole. Det er en STOR dag! Hvis ikke jeg havde været på barsel, skulle jeg selv have været færdig i år, så det er en smule mærkeligt, at se alle mine veninder blive færdige uden mig. Til gengæld har jeg jo Gunnar, og ham vil jeg altså ikke bytte for noget :) Nu må jeg i stedet vente til næste sommer, hvor det er min tur til at blive Cand. Odont.

I sidste uge var det min veninde, Julie (på billedet), der endelig kunne kalde sig tandlæge. Gunnar og jeg var taget op på skolen for at tage imod hende sammen med hendes familie, når hun kom ud fra eksamen. Det var sådan et rørende øjeblik, da hun kom ud. Tårerne trillede ned af kinderne på hende samtidig med, at hun havde det største smil på. Sikke en lettelse at blive færdig! Nu venter nye udfordringer med dagpenge, ansættelseskontrakter, jobstart, lønforhandlinger og meget mere. Til at hjælpe sig med dette er der heldigvis forskellige fagforeninger og a-kasser.

Ftf.A er et godt eksempel på en a-kasse. På deres hjemmeside kan man finde alt om, hvad man skal gøre, når man er nyuddannet. Man kan finde en masse om dagpengeregler, dagpengesatser og meget mere, der er relevant at vide for en nyuddannet. Desuden kan man finde hjælp til at skrive en god jobansøgning. En stor del af de nyuddannede tandlæger har allerede fået jobs med start i august. Her er det rart at vide, at man har en a-kasse, der står for dagpenge indtil da. Som studerende skal man melde sig ind i en a-kasse minimun 1 år før man færdiggør sin uddannelse for at have ret til dagpenge fra dag 1.

Dette indlæg er skrevet i samarbejde med Ftf-a.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar