torsdag den 28. november 2013

Opskrift på rosinboller


Da jeg var syg i sidste uge bagte jeg disse lækre rosinboller. Jeg ved egentlig ikke, hvor jeg fik idéen fra, men nogle gange kan jeg få en ret stor trang til et eller andet specielt. Jeg mistænker selvfølgelig graviditeten for at være årsag til dette :) Jeg gentog bagesuccessen i weekenden, da jeg var på Fyn. Og bollerne blev rost til skyerne af både børn og voksne, som fik lov at smage dem.

Ingredienser (ca. 15 stk)
1 pakke gær
2,5 dl mælk
1 tsk salt
1 tsk kardemomme
50 g sukker
75 g smeltet margarine
2 æg
50 g rosiner
600 g hvedemel
Æg til pensling

Fremgangsmåde
Margarine og mælk opvarmes, så margarinen smelter og temperaturen er let lun. Gæren opløses heri. Salt, sukker og kardemomme tilsættes og opløses i blandingen. Æggene og rosinerne kommes i, og melet tilsættes lidt efter lidt, så dejen ikke klumper.

Dejen æltes godt på bordet og hæver 20 minutter overdækket i skålen et lunt sted.

Dejen æltes let igennem og bollerne formes. Lægges på en bageplade til hævning i 45 minutter. Bollerne pensles med æg og bages i 10-12 minutter til de er gyldenbrune i toppen og bunden. Serveres med rigeligt smør. Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar