søndag den 6. oktober 2013

Det første spark


Natten til lørdag vågnede jeg klokken to og kunne ikke sove igen. Jeg lå og prøvede at falde i søvn med hånden placeret på min mave. Jeg lå og følte livmoderens omkreds, hvilket jeg ofte gør, for at mærke om den er vokset siden sidst. Lige pludselig mærkede jeg nogle små spark på siden af maven. Det var ikke længere bare et puf, men rigtige spark, og jeg blev temmelig rørt og lå bare og smilede for mig selv. Der kom 5 små spark efter hinanden på det samme sted, og det var virkelig sjovt at mærke, hvordan maven bevægede sig. Nu kan jeg i hvert fald bekræfte det som alle siger; at det første spark er en helt fantastisk følelse <3

Som førstegangsfødende kan man forvente at mærke liv omkring 20. uge. Jeg har dog mærket liv helt fra 16. uge, hvilket er ret tidligt men ikke unormalt. Hvornår man mærker liv afhænger bl.a. af hvor henne moderkagen ligger i forhold til barnet, og om du er slank eller overvægtig. Jeg tolker de tidlige livstegn som om, at den lille har det rigtig godt og nyder at bevæge sig rundt inde i min mave :) Første gang jeg mærkede liv, føltes det som små bobler allernederst i maven. Jeg var ret meget i tvivl om det bare var luft, men da det kom igen og igen blev jeg overbevist om at det var babyen. Herefter gik det over til at blive tydeligere bobler, og de sidste par uger har det været små "puf" på indersiden af maven. De små puf kan jeg stadig mærke i løbet af dagen, men jeg er spændt på, om der kommer et par rigtige spark igen i aften, når jeg lægger mig og slapper af i sengen.

Hvor er det altså fantastisk, at sådan et lille ukendt væsen kan gøre en så lykkelig <3

2 kommentarer:

  1. Øj, hvor er det bare spændende :D Og sjovt med de små spark (så længe det ikke er lige i blæren, det har jeg hørt ikke skulle være særlig fornøjeligt B-)).

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er så spændende :) Hehe kan godt forestille mig at det ikke er specielt rart, så det håber jeg da at jeg slipper for :)

      Slet