tirsdag den 15. oktober 2013

Status på graviditeten: halvvejs!


I dag har jeg gennemført 50% af min graviditet. Halvtreds procent! Det er altså lidt vildt, synes jeg. Tiden er gået så hurtigt, og jeg føler ikke det er ret lang tid siden, jeg stod med en positiv graviditetstest i hånden og skulle fortælle Henrik den store nyhed. Men det er åbenbart 4,5 måned siden, og der er således kun 4,5 måned til min termin. Lidt skræmmende, men spændende og dejligt :)

Skanningsbilledet ovenfor er fra sidste uge, hvor vi var til 20. ugers skanning på Skejby. Som jeg skrev om i indlægget her, fik vi af vide, at det er en lille dreng, vi venter os. Jeg har efterhånden vænnet mig til at sige "han" (i stedet for "den"), når jeg omtaler babyen. Jeg har allerede fået lidt forskellige gaver i form af babytøj i drengefarver og en legetøjstraktor, og jeg har selv været ude og købe lidt forskelligt. Henrik og jeg har været ude og se på klapvogn, og vi har fået købt voksi pose, som I nok skal få at se snart. Det er dejligt at kunne gå og forberede sig en smule, selvom der selvfølgelig stadig er lang tid til den lille kommer til verden.

Mht. mit helbred kunne det næsten ikke være bedre. Jeg har taget imod den influenzavaccine, som man kan få gratis, når man er gravid. Det giver en god ro, og jeg er ikke så bange for at komme i nærheden af nogle, der er syge. Desuden tager jeg jerntilskud og multivitamin (til gravide) hver eneste dag. Det er rart at vide at jeg får de vitaminer og mineraler, jeg skal have. Jeg er ikke fysisk generet af maven endnu, selvom den da strammer en del, især om natten. De eneste tidspunkter, jeg kan blive fysisk generet af graviditeten er mest, hvis jeg har gået rundt/været fysisk aktiv i mange timer ad gangen. Derudover skal jeg tisse hele tiden - og gerne to gange om natten.

Mit humør er godt. Jeg er virkelig glad og har meget overskud i hverdagen. Der går ikke 30 minutter uden jeg tænker på den lille. Det er dejligt, at jeg bliver mindet om ham hele tiden - både fordi han sparker, men også fordi tankerne bare kommer af sig selv. Jeg kan selvfølgelig godt få humørsvingninger, især hvis jeg er træt. De kan komme ud af det blå, uden jeg er bevidst om at de er på vej. Der skal mindre til at gøre mig træt, men jeg føler ikke, at det er nødvendigt at tage ekstra hensyn til mig (endnu).

Det var lige en status på min graviditet, nu hvor jeg er trådt ind i 21. uge (uge 20+0) og dermed er halvvejs i forløbet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar